یزدفردا: استاندار یزد با حضور در آیین عبادی_سیاسی نماز جمعه شهر اردکان، به تبیین برخی از اقدامات و فعالیت های دولت سیزدهم در شهرستان اردکان پرداخت.

به گزارش یزدفردا: مهران فاطمی؛ استاندار یزد با سفر به شهرستان اردکان، در آیین عبادی_سیاسی نماز جمعه شهر اردکان حضور یافت و به تبیین برخی از اقدامات و فعالیت های مورد پیگیری در دولت پرداخت.

 
استاندار یزد در این آیین، با اشاره به تصویب فرمانداری ویژه اردکان در هیئت دولت گفت: این مهم با عنایت رئیس جمهور و وزیر کشور و در پرتو پیگیری های مستمر نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و استانداری محقق شد.
 
وی در ادامه با اشاره به نقش پیگیری های محمدرضا دشتی؛ نماینده مردم شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی در تصویب فرمانداری ویژه اردکان، اضافه کرد: سایر فرایندهای مربوط به فرمانداری ویژه این شهرستان با جدیت پیگیری می شود.
 
استاندار یزد یزد همچنین از پیگیری تبدیل فرمانداری سایر شهرستان های دارای شرایط، به فرمانداری ویژه خبرداد و اظهارکرد: در این زمینه هیچ تبعیضی بین شهرستان ها قائل نخواهیم شد.
 
فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به نگاه ویژه تیم مدیریتی استان به شهرستان های کمتر برخوردار استان اشاره و خاطرنشان کرد: البته این موضوع به منزله عدم رسیدگی به مسائل سایر شهرستان ها از جمله اردکان نیست.
 
وی در همین راستا به مقایسه اجمالی اعتبارات شهرستان اردکان پیش از استقرار دولت سیزدهم و پس از آن پرداخت و تصریح کرد: مجموع اعتبارات دریافتی اردکان در سال 1399(پیش از استقرار دولت سیزدهم)، 44 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده که این رقم در سال 1400(سال استقرار دولت سیزدهم) به 185 میلیارد تومان رسیده است.
 
فاطمی اعتبار پرداختی به شهرستان اردکان در سال 1401 را 429 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به اتمام سال مالی هر سال تا شهریورماه سال بعد، در سال  1402 تا کنون 353 میلیارد تومان به شهرستان پرداخت شده که این مبلغ تا شهریورماه، به مراتب بیشتر از اعتبار سال 1401 خواهد بود.
 
وی در ادامه از افزایش قابل توجه سهم مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ها و دهیاریها شهرستان اردکان از زمان استقرار دولت سیزدهم خبرداد و گفت: مجموع مبلغ پرداختی در سال 1399،  29 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 1400، به 129 میلیارد تومان رسیده است.
 
استاندار یزد در همین راستا افزود: در سال 1401 قریب به 200 میلیارد تومان و از ابتدای سال 1402 تاکنون نیز حدود 243 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری های شهرستان اردکان پرداخته شده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشدید نظارت ها بر واحدهای صنعتی و معدنی استان در دولت سیزدهم و برخورد با واحدهای آلاینده، اظهارکرد: در سال 1399 شهرستان اردکان 200 میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی دریافت می کرد که این رقم از زمان استقرار دولت سیزدهم افزایش یافت.
 
فاطمی ادامه داد: مبلغ دریافتی شهرستان اردکان از عوارض آلایندگی در سال 1400 به  یک میلیارد و 400 میلیون و در سال 1401 به 65 میلیارد تومان رسیده و قطعا مبلغ سال 1402 رقمی بزرگتر از سال 1401، خواهد بود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از پروژه های خرد و کلان انجام شده و در دست اجرای شهرستان اشاره و تصریح کرد: با توجه به مسائل کمی و کیفی شهرستان اردکان در حوزه آب، پروژه هایی آبی خوبی برای این شهرستان تعریف و در حال پیگری است.
 
استاندار یزد در این راستا ادامه داد: با پیگیری های استان و نماینده مردم شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی، خط انتقال آبی به طول 33 کیلومتر از محل خط انتقال آب دریا به اصلی ترین مخزن آب شهرستان اجرا می شود.
 
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی قریب به 65 درصدی پروژه مذکور تصریح کرد: این پروژه با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان از محل مسئولیت های مجموعه صنعتی و معدنی چادرملو اجرا می شود.
 
 استاندار یزد با بیان اینکه در حال حاضر 200 لیتر بر ثانیه از محل خط انتقال قبلی، آب وارد شهرستان اردکان می شود گفت: با بهره برداری از این پروژه، تا 600 لیتر بر ثانیه آب به منابع آب شرب شهرستان اضافه شود.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد در ادامه از آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب جدیدی برای شهرستان اردکان؛ به طول 13.5 کیلومتر و با اعتبار 100 میلیارد تومان؛ در آینده ای نزدیک خبرداد.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه های مردم شهرستان اردکان در خصوص آلودگی هوا  و درخصوص آن ها برای اصلاح رویه موجود، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات انجام شده در این راستا، تصویب ممنوعیت بارگذاری و توسعه صنایع آلاینده و پرآبخواه در محور مهریز - عقدا است.  
 
وی با اشاره به صدور سالانه 3 هزار مجوز واحد کوچک و بزرگ در محور مهریز_عقدا، اظهارکرد: با تصویب مصوبه مذکور، تعداد مجوزهای صادره در این محور به 1200 مورد کاهش یافته است که تمامی مجوزهای صادر نشده، در زمینه صنایع آلاینده و پر آبخواه بوده است.  
 
عالی ترین مقام اجرایی استان ادامه داد: بر این اساس به جز واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی، به صنایع آلاینده مجوزی داده نشده و بارگذاری ها جدید منوط به ارزیابی های زیست محیطی شده است.  
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن شهرستان اردکان اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود 256 واحد اقدام ملی مسکنِ با پیشرفت فیزیکی اندک از دولت قبل در این شهرستان، این واحدها در دولت سیزدهم تکمیل و تحویل متقاضیان شد.
 
استاندار یزد در ادامه با اشاره به رویکرد ویلایی سازی به جای آپارتمان سازی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان، اظهارکرد: با اتخاذ این رویکرد، متراژ اراضی مربوط به واحدها را در شهرها و روستا افزایش دادیم.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان همچنین اظهارکرد: فرایند آماده سازی اراضی مربوط به 2 هزار و 500 واحد مسکونی جوانان شهرستان اردکان، انجام شده که به زودی تحویل متقاضیان می شود.
 
وی با بیان اینکه در حوزه های مختلف شهرستان اردکان در سال های اخیر اتفاقات خوبی رقم خورده است، گفت: به عنوان نمونه، از سال 1396 تا 1400، در مجموع 3 مدرسه با یک سالن ورزشی در شهرستان اردکان افتتاح شده اما از سال 1400 تا دهه فجر امسال در مجموع 8 مدرسه، 2 سالن ورزشی، 2 نماز خانه و 15 میلیارد تومان تجهیز، عملیاتی خواهد شد.
 
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهرستان اردکان نیز همچون سایر شهرستان ها پاره تن استان است، اظهارکرد: این شهرستان در کانون توجهات مدیران استان جهت توسعه و پیشرفت قرار دارد.
 
مهران فاطمی افزود: امید است با همدلی، همزبانی، همراهی و اخلاق مداری بتوانیم شهرستان عزیز اردکان را بالنده تر از همیشه ببینیم.
 
استاندار یزد در ادامه از امام جمعه شهرستان به جهت نقش محوری در ایجاد وحدت و همدلی در شهرستان و نیز از پیگیری های دلسوزانه نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی قدردانی و برای نماینده منتخب مردم شهرستان در مجلس دوازدهم آرزوی موفقیت کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا